"Curiosity killed the cat" er en gammel engelsk talemåde, der advarer imod at være alt for nysgerrig og at blande sig i andres sager. På dansk har vi lignende vendinger som, at det kan være farligt at stikke snuden for langt frem, og at den, der stikker næsen for langt frem, risikerer at få den i klemme.
Det kan der jo være noget om, men der findes andre måder at være nysgerrig på, som faktisk kan være vigtig for udviklingen af dig selv eller din virksomhed.
Fremtiden, forandring og forberedelse
Ny teknologi, nye behov og nye værktøjer gør det til en udfordring for virksomheder at overleve på markedet. Der er mange måder, man kan forberede sig på fremtiden på, men det vigtigste er faktisk, at man tænker på den. Men for at kunne følge med er det vigtigt, at man som virksomhed kan forny sig.
På trods af forberedelse så kan vi hverken vide alt eller forberede os på alt, hvad fremtiden bringer med sig. Men vi kan træne os selv til at blive bedre i nye og foranderlige situationer, og vi kan gøre os selv bedre til at trives i forandring. Nysgerrigheden er at tænke i nye baner, stille spørgsmål til måden, man agerer på, og finde på løsninger, der kan være bedre. Dermed kan den hjælpe til, at din virksomhed ikke kommer til at sidde fast.
Kort sagt: Nysgerrighed og nye spørgsmål hjælper dig til at navigere i foranderlige situationer.
Træn din hjerne
Ligesom en muskel kan du træne din hjerne til at være nysgerrig, stille nye spørgsmål og tænke i nye baner. På den måde undgår du at sidde fast i gamle mønstre. Det gør du ved at få nye perspektiver ind og ved at udsætte dig selv for nye input.
Især kunst, kultur, viden og musik er fremragende måder at komme i gang på. Tag på museum og bliv draget af værkernes forskellighed, læs en bog, du normalt ikke ville gå efter, eller se en dokumentar om verdensrummet. Der er utallige muligheder for at få ny kreativ inspiration ind, og det vigtigste er, at du prøver noget nyt og forskelligartet.
Du kan også tage en ny vej til arbejde eller fortabe dig gennem en lang gåtur i et område, du ikke kender. Ved at optrævle hverdagsrutiner og vaner, får du samtidig løsnet gamle tankemønstre.
Kort sagt: Udsæt dig selv for nye input, så du træner din hjerne i at finde nye løsninger.
Brug kunder og medarbejdere
Du kan med fordel bruge din nysgerrighed positivt i forbindelse med virksomhedens kunder og dine medarbejdere. Når du stiller spørgsmål, kan du nemlig blive klogere på situationen.
Vær nysgerrig omkring kunderne. Hvad er det, der har fået dem til at vælge dig? Hvad er det præcis, de har brug for og lægger vægt på? Ved at kortlægge deres fokus og behov kan du bruge dette både i udviklingen med dine kunder og til at få nye kunder, der lægger vægt på samme værdier.
Brug også dine kollegaers og medarbejderes viden og erfaring. Ser de udfordringer eller måder, hvorpå man kan forbedre arbejdsprocessen? Læg op til, at de kan dele deres input med dig, og sørg for at være åben, når du hører dem første gang, i stedet for at være forudindtaget eller dømmende.
Kort sagt: Benyt dig af den kæmpe viden og erfaring, dine kunder ligger inde med.
Få nye perspektiver
Du kan med fordel også få nye perspektiver fra folk uden for din virksomhed. Vi tænker forskelligt, og ved at få feedback fra nogle udefra kan det være lettere at tænke i nye baner. Du kan også se med og blive klogere ved at lære af andre virksomheder. Eller du kan få hjælp udefra af nogle, der er specialister i deres fag, og som kan se nye muligheder, som du ikke selv kan.
Har du samarbejdspartnere, kan du også høre, hvordan de gør i lignende situationer. Ved generelt at være opsøgende og videbegærlig kan du også selv nemmere opdage nye muligheder.
Kort sagt: Andre virksomheder eller samarbejdspartnere kan hjælpe dig til at se tingene anderledes.