Fang kunderne ind med en god Om os-tekst
Alle blogindlæg

Fang kunderne ind med en god Om os-tekst

En Om os-tekst på din virksomheds website er en god måde at give kunder og samarbejdspartnere et dybere indblik i, hvad din virksomhed laver. Men faktisk har teksten også andre formål.

2.3.2022

Hvad er en Om os-tekst?

Langt de fleste firmawebsites har i dag en side, der hedder About, Om os eller noget i den retning. Ofte finder du den i hovedmenuen, andre gange skal du scrolle ned i websitets footer for at finde den.

Om os-siden er der, hvor virksomheden fortæller om sig selv. Det kan naturligvis variere, men ofte bruges siden til at fortælle kunder og samarbejdspartnere lidt om, hvad virksomheden laver, hvem der arbejder der og andet interessant. For eksempel er det her, man kan smide den fine profileringsvideo op, eller her, mange vælger at fortælle om virksomhedens historie.

Længden på virksomhedernes Om os-sider varierer. Kigger du på en håndfuld tilfældige virksomheders hjemmesider, vil du sikkert opdage, at Om os-teksten hos nogle kun fylder et par linjer, mens andre benytter siden til at præsentere både medarbejdere, virksomhedens strategier, historie og værdisæt.

Hvad er formålet med en Om-os-side?

Man kan spørge sig selv, hvorfor virksomheden overhovedet har en Om os-side, hvis der ikke står ret meget på den. Men det er der en grund til. For faktisk er Om os-siden en af de mest besøgte sider på firmawebsites. Det er med andre ord en ret vigtig landingsside, som typisk genererer meget trafik.

I det hele taget er det en af de sider, som dine brugere bruger allermest tid på. Derfor har Om os-siden stor værdi for dit website, og du bør prioritere den.

Hvad bør en god Om os-tekst indeholde?

Hvis du i din research på ideer til en god Om os-tekst har brugt lidt tid på at besøge forskellige hjemmesider, så er det sikkert også gået op for dig, at mange af siderne ligner hinanden.

Det er klart, at din virksomheds hjemmeside ikke kan undgå at minde en smule om dine konkurrenters. Især hvis I udbyder den samme type produkter til de samme målgrupper.

Derfor bør du aktivt bruge din Om os-side til at adskille dig fra dine konkurrenter. Jo mere du skiller dig ud, jo bedre bliver du husket.

Brug i det hele taget Om os-teksten til at fortælle den gode historie om, hvordan du og dine medarbejdere arbejder for at løse kundernes mange udfordringer.

Du kan vælge at skrive Om os-teksten selv eller benytte en professionel tekstforfatter til det. Uanset hvad du vælger, så er der et parting, du bør tænke over, inden du går i gang: 

  • Hvordan løser dine produkter kundernes problemer?
  • Hvad er dit sweet spot? Det, du gør for dine kunder, som de ikke finder andre steder?
  • På hvilken måde er du og din virksomhed unik? Er det noget, I sælger? Måden, I sælger det på?
  • Hvilke særlige søgeord vil du gerne findes på? Disse skal så vidt muligt arbejdes ind i teksten af hensyn til søgemaskineoptimeringen.

Vær ærlig, og skriv direkte til dine læsere

Her er et par guidelines, som du med fordel kan følge, når du skriver en Om os-tekst:

1. Om os-teksten skal tale til din målgruppe

I stedet for at skrive ”Her hos GoEdit er vi helt fantastiske til at skrive tekster…”, så skriv mere målrettet til dine læsere.

Skriv i stedet, hvad det er for et problem, du løser for dine kunder.

Fx ”Hos GoEdit skaber vi trafik til din hjemmeside med tekster, der bliver læst” eller ”Hos GoEdit skriver vi dine tekster, så du kan bruge din tid på din forretning.”

2. Vær ærlig, og vær dig selv

Stå ved, hvem du er. Lad være med at skrive ’vi’, når du er virksomhedens eneste ansatte. Stå ved det, du skriver. Skriv vi og os i stedet for man.

Skriv med din egen stemme. Lad være med at copy paste andres tekster eller kopiere deres corporate-sprog

Tip: Vær dig selv, og skriv teksten med dine egne ord.

3. Skriv til mennesker

Husk, at der sidder mennesker bag skærmen, og de læser din tekst. Forstår de ikke det, du skriver, eller formår du ikke at skabe forbindelse mellem din tekst og læseren, så er det spildt arbejde.

Skriv du i stedet for man, og skab en direkte forbindelse med din læser.

Gør teksten nem at læse. Inddel din tekst i overskrifter og korte afsnit, som er hurtige at scanne både på PC og mobil.  

Tip: Skriv enkelt. Brug ikke for lange og svære ord eller indforståede fagtermer.

Gode og brugbare links:

Læs også