Medierne, der netop er sociale
Du ved, at din brug af de sociale medier kan have indflydelse på din virksomhed, og det er vigtigt at finde den rette tone. Platforme som Facebook og Instagram bliver netop kaldt sociale, fordi vi bruger dem til at skabe forbindelse til familie, venner og bekendte, hvor man sender information ud om sit eget liv og modtager ny information om andres.
Man kan styrke sit netværk og dyrke sine mange relationer. Men det er også steder, hvor man nemt følger de virksomheder, brands og hobbyer, som man selv har interesse for. Det er her, man opdager nye og relevante tiltag og kan få inspiration og nye idéer. Det gælder også for virksomheder. Du kan følge andre relevante virksomheder, skabe nye forbindelser og holde øje med, hvad der rører sig inden for dit felt.
Husk: Da de netop er sociale, skal du som virksomhed tale ind til kundernes personlige verden på de sociale medier.
Forbindelser til kunderne
Vigtigst af alt, i hvert fald fra et virksomhedsperspektiv, så er de sociale medier en mulighed for at skabe meningsfulde forbindelser til nuværende kunder såvel som nye og potentielle kunder. Det er her, du kan styrke dit eget brand, skabe opmærksomhed om virksomheden og dele relevant information om, hvad dine kunder og andre siger om dig.
Modsat tidligere kan du nemt kommunikere direkte med dine kunder. Men magten er i højeste grad hos kunderne selv. De bestemmer selv, hvem de vil følge, og hvad de vil bruge deres tid på, og de kan lave gode og dårlige anmeldelser af din virksomhed.
Husk: Kunderne har magten på de sociale medier.
Prioritering af informationen
Som de fleste ved, så er der utrolig meget information, der kæmper om opmærksomheden på de sociale medier. Hvis kunderne skal vælge at bruge deres tid på dig og din virksomhed, så skal det også være, fordi at de føler, at informationen er relevant for dem.
Du skal dermed tale direkte til et behov, de har. Vi er vant til konstant at blive mødt af annoncer og virksomheder, der prøver at sælge til os, og er derfor meget fokus på salgsdelen, så scroller vi væk. Her kan du med fordel i stedet kommunikere på et personligt plan. Tonen gør med det samme, at vi finder et personligt budskab mere relevant end et distanceret et.
Husk: En personlig tone skaber relevans hos modtageren.
Den gyldne middelvej
Når du kommunikerer som virksomhed på de sociale medier, så skal du sørge for at finde den rigtige tone til din målgruppe. Men den personlige stemme er altid god at have med, så man sørger for relevansen. Når du kommunikerer personligt, så betyder det ikke, at du skal skrive om private ting. Langtfra.
Det gælder i stedet om, at du i det personlige skal sætte et ”jeg” og et ”du” i teksten og give den en personlig stemme, som man kan relatere til. Det er en god idé også stadig at have professionaliteten med dig, men du skal omvendt heller ikke kommunikerefor distanceret og koldt. Det gælder altså om at finde en middelvej i kommunikationen, som har fokus på det personlige, men som hverken bliver for privat eller helt mister sin professionalisme.
Husk: Du kan sagtens være personlig og samtidig professionel i din kommunikation.